Ian Loader
Ian%20loader.jpg

Ian Loader is hoogleraar Criminologie en directeur van Criminologie. Kwam hij in Oxford in 2005 van de Keele University, waar hij sinds 1992 werkzaam in de vakgroep Criminologie. Voorafgaand aan dat hij een docent criminologie en jurisprudentie aan de Universiteit van Edinburgh, waar hij promoveerde in 1993. Ian is auteur of co-auteur van zes boeken - Cautionary Tales (1994, Avebury, met S. Anderson, R. en C. Kinsey Smith), jeugd, politie en Democratie (1996, Palgrave), Misdaad en Sociale Verandering in Midden-Engeland (2000, Routledge, met E. Girling en R. Sparks), Policing en de conditie van Engeland: Geheugen, politiek en Cultuur (2003, Oxford, met A. Mulcahy), civilisatieproces Veiligheid (2007, Cambridge, met N. Walker) en Openbare Criminologie? (2010, Routledge, met R. Sparks). Hij heeft ook geschreven papers op hedendaagse transformaties in politie en veiligheid, op de kruispunten tussen politiek, criminologie en criminaliteit, en op de strafrechtelijke politiek en cultuur. Ian is een redacteur van het British Journal of Criminology, associate editor van Theoretische Criminologie en is op de redacties van Politie en Samenleving, Policing: A Journal of Policy and Practice, The Open Criminologie Journal en IPS: Internationale Politieke Sociologie.

Ian was een lid van de Commissie over de Engels Gevangenissen vandaag van 2007-2009, en nu voorzitter van de Research Advisory Group van de Howard League for Penal Reform. Hij heeft, sinds 2006, is co-convener, met de politie Foundation, van de Oxford Policing Policy Forum. Ian is een Associate Fellow van IPPR en is een gekozen lid van de Raad van Liberty. Van tijd tot tijd schrijft hij columns voor The Guardian en maakt andere bijdragen aan het publieke debat over criminaliteit en justitie.