Prof Neil Walker
Neil%20walker.jpg

Neil Walker houdt de Regius leerstoel Publiek recht en de wet van de natuur en Nations aan de Universiteit van Edinburgh.

Zijn voornaamste terrein van expertise is de constitutionele theorie. Hij heeft veel gepubliceerd over de constitutionele dimensie van de rechtsorde op sub-toestand,, supranationaal en internationaal niveau. Hij heeft ook gepubliceerd op de lengte over de relatie tussen veiligheid, rechtsorde en politieke gemeenschap. Hij onderhoudt een meer algemeen belang in bredere vraagstukken inzake juridische theorie als in de verschillende inhoudelijke dimensies van Groot-Brittanniƫ en EU-recht.

Voorheen doceerde hij publiekrecht aan Edinburgh voor tien jaar (1986-1996), was hoogleraar Juridische en constitutionele theorie aan de Universiteit van Aberdeen (1996-2000), en, meest recentelijk, was hoogleraar Europees recht aan het Europees Universitair Instituut in Florence (2000-8), waar hij was ook de eerste decaan van Studies (2002-5).

Hij heeft ook diverse bezoeken afspraken - waaronder Visiting professor aan de afdeling Wijsbegeerte, Universiteit van Tilburg, Nederland (2000); Visiting Professor of Law, University of Columbia, NY (2005); Eugene Einaudi voorzitter van de Europese Studies, Universiteit van Cornell (2007) en Distinguished Visiting Professor of Law, University of Toronto (2007).

Oratie hoogleraar Walker's, getiteld "Out of Place en Out of Time: Law's Fading Co-ordinaten", werd afgeleverd op 18 november 2008. U kunt luisteren naar het van de blogs en podcasts deel van de school website.

In december 2008 Professor Walker werd gevraagd door de Schotse regering om een onafhankelijke beoordeling van de definitieve hoger beroep jurisdictie te voeren in het Schotse rechtssysteem.